Entusiastiske bryggere
For over 800 år siden blev grundstenen til AB InBev lagt af de belgiske munkes erfarne bryggerhænder. Det var i deres klostre, at et af vores originale ølmærker – Leffe – opstod.
Andre steder i Belgien eksperimenterede passionerede munke med andre bryggeteknikker og skabte Hoegaarden, en rig og citrusagtig hvedeøl. Disse øltyper var så velsmagende, at de fristede sognebørnene til at droppe kirken og i stedet hengive sig til de bløde og subtile toner i munkenes produkter.
Traditionen med at brygge var dog ikke forbeholdt belgierne alene. Tyskerne havde også travlt med at sætte deres præg på ølbrygningen takket være deres "Reinheitsgebot" - eller på dansk "Renhedsloven".
Denne lov opstod i Bayern og begrænsede ingredienserne i øllet til byg, humle og vand. Dermed lagde bryggerne fundamentet til den unikke tyske bryggestil.
Selv englænderne glemte for et øjeblik deres te til fordel for brygning af øltypen Bass i 1777 – som for resten blev verdens første varemærkeprodukt.
Udvikling & Tilpasning
Da europæerne indtog den nye verden, bragte de deres lidenskab for øl med sig. I Canada forbandt bryggeriet Labatt områder som Toronto, Montreal og De Maritime Provinser i kraft af det samme, velafbalancerede og velsmagende øl.
I 1860 overtog Eberhard Anheuser det bayerske bryggeri i den ølglade by St. Louis.
Ved indgåelse af et partnerskab med Adolphus Busch blev bryggeriforeningen Anheuser-Busch stiftet. Med deres nyskabende og innovative tankegang skabte de i fællesskab et kølet jernbanevognsystem, som distribuerede Budweiser-øl over hele USA, og siden hen resten af verden.
Latin- og Sydamerika tog de tyske og østrigske pilsnertyper til sig som deres egne. Det største bryggeri i Peru, Backus og Johnston bryggeriet, blev stiftet i 1879 af Jacob Backus og Howard Johnston. I Argentina blev Cerveza Quilmes næsten et nationalt symbol.
Paraguay satte deres præg på brygningen med en bleg, gylden øl. Dens delikate smag og aroma blev produceret af Cervercería Paraguaya.
Øst for Peru blev Antarctica og Brahma grundlagt i Brasilien. Disse sprøde, rene pilsnere blev efterhånden henholdsvis den mest og næstmest populære øl i hele Brasilien, og til sidst fusionerede de med Cervercería Paraguaya, hvorved Ambev opstod.
Tilbage i Belgien skabte Brouwerij Artois en ny måde at fejre jul på – Stella Artois. Oprindeligt blev den kun solgt om vinteren, men denne sæsonøl blev hurtigt en højt elsket helårsøl.
Ved slutningen af 1900-tallet satte Mexico sit præg på de traditionelle europæiske bryggeteknikker og skabte en "specialmodel" – Modelo Especial. Ved fusion med Corona, Pacífico og andre favoritter blev Grupo Modelo den førende ølproducerende koncern i Mexico.
Hollænderne bragte deres bryggeekspertise til Afrika og grundlagde South African Breweries (SAB) i Castle Brewery's legendariske hovedkvarter.
Her betjente de et voksende segment af minearbejdere og guldgravere omkring Johannesburg. Med tiden blev SAB hjørnestenen i SABMiller.
I Australien tilførte Carlton & United Breweries (CUB) deres unikke australske twist — fra gyldne ales over pilsnerøl til rigtsmagende stouts.
Og ikke at forglemme, så fik Oriental Brewery Co. stor succes med deres friske, perlende og sprødt smagende Cass – det førende ølmærke i Sydkorea.
Fusion og fællesskab
Langsomt begyndte disse ekspertbryggerier at vokse sammen. Interbrew og Ambev blev fusioneret til InBev. Anheuser-Busch stødte til, og AB InBev opstod.
På verdensplan blev flere bryggerier som Mexicos Grupo Modelo, Sydkoreas Oriental Brewery og SABMiller samlet under AB InBev's paraply. Alle havde de et fælles mål – at forene mennesker med henblik på at opbygge varige venskaber over velsmagende øl.
Med så mange forskellige kulturelle perspektiver opdyrket gennem århundreder er vi i en unik position til at skabe global forandring. Og derfor fortsætter vi med at skabe morgendagens yndlingssmage, samtidig med at vi værner om vores righoldige bryggetradition.